Dinsdag 20 januari: AFUK

afuk atelier

Ogen tekort om te bevatten wat er allemaal gaande is in AFUK, de Academie voor Ongetemde Creativiteit.

Op het eerste zicht is het moeilijk om te ontdekken wat AFUK juist doet, maar de naam van deze organisatie zegt eigenlijk alles.

Karsten (alle Denen heten Karsten, Morten of Lars) legt uit dat AFUK in haar (ped)agogische aanpak kiest voor de analogie van het (niet) ‘temmen’: Tem een dier en het zal afhankelijk worden van zijn baas en op een dag niet meer in staat zijn om in het wild te overleven. Ongetemde dieren blijven zelfvoorzienend en trekken hun plan, zoeken hun eigen weg en worden uit hun comfortzone getrokken om te blijven overleven.

Zo worden ook de jongeren die bij AFUK komen uitgedaagd. Het is een soort van open leeromgeving waar jongeren kunnen komen om te werken aan hun artistieke projecten om zo zichzelf te ontdekken, te ontdekken waar ze wel of niet goed in zijn, maar ook doorzettingsvermogen en discipline aanleren.

Er wordt gewerkt in verschillende disciplines: Skateboard, visueel/grafisch atelier, circus,…
AFUK is geen deel van het formele onderwijs, er hangt geen diploma aan vast.

Belangrijk: AFUK is er vooral (maar niet exclusief) voor jongeren die uitvallen op school, niet goed weten wat ze op het eind van hun middelbare schoolcarrière willen doen, net voor het begin van een eventueel traject in het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt. Het huis geeft jongeren een jaar of twee jaar tijd om na te denken wat ze met hun toekomst willen doen, en dit via het werken in één van die disciplines.

Het is niet de bedoeling dat ze uitgroeien tot kunstenaar, integendeel: het is wel de bedoeling dat ze weten wat ze willen doen met hun leven. Het doel is dat 85 % van de jongeren die in een traject stapt, begint te studeren, te werken, te ondernemen na de opleiding.

Door deel te nemen aan de ateliers leren jongeren basisvaardigheden aan; op tijd komen, afspraken naleven, samen werken en leven met andere mensen,…

Zoals eerder gezegd is AFUK een ‘open leeromgeving’. Er zijn geen lesroosters, er is geen leerplan, er zijn enkel uitdagingen en projecten. Jongeren krijgen bijvoorbeeld de opdracht om een film te maken over skateboarding.

‘Shred The Dead’ is hier een voorbeeld van: jongeren uit het nabijgelegen skatepark die vooral geïnteresseerd waren in de combinatie skateboarding + soft drugs + bier werden uitgedaagd om een skatefilm te maken in de stijl van een zombiefilm. Ze stonden in voor zowel kostuums als decor en filmtechnieken, ramps bouwen in kerkhof-stijl,.., maar om al die dingen te leren, moesten ze samenwerken, vragen stellen aan hun begeleiders, zichzelf nieuwe technieken aanleren,…

Dit is maar één voorbeeld van de vele interessante projecten die AFUK organiseert. Aanrader, meer foto’s volgen!

afuk oefening

Plaats een reactie